Sunday, March 31, 2013

Harapan SPM

Secara  jujurnya,  aku  memang  dah  tak  ada  idea  yang  boleh  diguna  pakai  supaya  aku  dapat  letak  dalam  blog  ni.  Namun,  tiba-tiba  aku  teringat  sesuatu.  Hari  tu,  guru  kelasku,  Cikgu  Mazni  suruh  pelajar-pelajar  5  Al-Razi  buat  buku  skrap  Karangan  Bahasa  Melayu.  Semestinya  kumpulan  aku  dah  siap  dulu,  sebab  ada  aku  ni  sebagai  ketua.  Kononnya  lah  kan..Aku  pun  tak  tahu  ketua  kumpulan  aku  ni  siapa.  haha.  Aku  ni  strict  sikit  kalau  bab-bab  buat  kerja.  Dalam  buku  skrap  tu  aku  kena  masukkan  Harapan  SPM  kita  orang.  Means...Aku  n  kawan-kawan  dalam  kumpulan  aku  lah.  Nama  kumpulan  aku  ialah  inteligensia,  maksudnya  golongan  yang  bijak  pandai..  Amin..  Jadi,  ini  lah  hasil  karangan  kot,  hm...penulisan  Harapan  SPM.  Mula-mula,  aku  kutip  harapan  seorang  satu  daripada  dia  orang  dan  aku  edit.  Akhirnya...Taadaa..  =P  Gedik  lah  pulak!..  ^^
Harapan  SPM
            Setiap  insan  pasti  ada  harapan.  Tamsilnya,  harapan  seorang  ibu  melihat  anaknya  membesar,  harapan  seorang  bapa  yang  inginkan  anak  yang  soleh  ataupun  solehah  dan  harapan  seorang  anak  yang  mahu  memberikan  kebahagiaan  kepada  kedua  ibu  bapanya.  Bagaimanakah  harapan  itu  boleh  tercapai?  Sudah  pasti  setiap  individu  harus  mengembleng  tenaga  dalam  mengejar  harapan  masing-masing.  Dengan  doa,  usaha,  istiqamah  dan  tawakal,  boleh  sahaja  kita  capai  sesuatu  perkara  dengan  izin  Tuhan.  Insya  Allah.
           
            Pasti  semua  orang  kenal  Nur  Asma  Binti  Mazlan,  pelajar  yang  tinggi  IQnya.  Dia  pasti  meraih  kejayaan  dengan  harapannya  iaitu  mahu  mendapat  keputusan  SPM  yang  cemerlang  dan  mahu  ke  Moscow.  Katanya,  “Nak  dapat  result  molek  SPM,  lepas  tu  nak  terbang  ke  Moscow.” 
Seterusnya,  insan  yang  dikenali  sebagai  Umi  Munirah  Binti  Nasir.  Pelajar  5  Al-Razi  yang  terkenal  dengan  gayanya  yang  tersendiri.  Agak  pendiam  tetapi  peramah  jika  sudah  kenal  dengannya.  Kata  umi  dia  mahu  mendapat  keputusan  yang  cemerlang.  Amin…  Itulah  yang  ditulis  apabila  saya  minta  harapan  SPMnya.
Sarah  Yumni  Binti  Suwandi  juga  salah  seorang  calon  SPM  dari  kelas  5  Al-Razi.  Dia  merangkap  jawatan  Ahli  Lembaga  Koperasi.  Hanya  orang  yang  cekap  sahaja  dapat  membuat  tugas  di  Koperasi  SMK  Badrul  Alam  Shah.  Kata  Sarah,  dia  mahu  keputusan  yang  cemerlang  supaya  dapat  bahagiakan  hati  umi  dan  abahnya.
Berikutnya,  giliran  Mohamad  Hasraf  Bin  Toharudin.  Satu-satunya  jejaka  dalam  kalangan  para  gadis  kumpulan  kami.  Orangnya  kadang-kadang  gabra  tidak  tentu  fasal  tetapi  dialah  pelajar  yang  baik  hati.  Harapannya  ingin  berjaya  dalam  SPM  dan  mendapat  kenikmatan  di  akhirat.
Akhir  sekali,  saya  Nur  Edzafirah  Binti  Eddie.  Saya  kini  merangkap  jawatan  tertinggi  sekolah  dan  pelajar  target  SPM  bersama  kawan-kawan  saya  yang  lain.  Harapan  SPM  saya  ialah  saya  mahukan  9A+  SPM  untuk  dihadiahkan  kepada  ibu  dan  ayah  saya.  Mungkin  mustahil,  mungkin  tidak,  saya  akan  lakukan  yang  terbaik  dan  capai  kejayaan  SPM  bersama-sama  dengan  rakan-rakan.
Sebagai  penghias  wacana,  saya  kupas  kata-kata  yang  dikalaf  oleh  Usman  Awang,  “kalau  hidup  ingin  merdeka,  tiada  tercapai  hanya  berkata,  ke  muka  maju  sekata,  maju  kita  melemparkan  jauh  jiwa  hamba.”  Kata-kata  itu  ibarat  kami  pelajar  SPM,  jika  ingin  kemenangan  dalam  peperangan,  harapan  bukanlah  angan-angan,  mahu  sahaja  kita  kehadapan,  impian  digenggam  erat  dan  mapan.

No comments:

Post a Comment