Wednesday, April 18, 2012

Suatu Kehidupan


Kuat alunan lagu K-Pop memukul gegendang telinga sehingga terpelanting pen yang dipegang, sekali gus meluputkan perasaan untuk mendengar Mp3. Headphone yang terpasang terus dicabut, dicampak pula ke atas katil. Wajah Hasif kelihatan tertekan menghadap kerja-kerja sekolah yang diberi oleh gurunya, terutamanya subjek Matematik membuat dirinya pening kepala dan bosan untuk menjawab. Sedangkan dia amat gemar akan subjek tersebut. Pen yang terjatuh tadi diambil lalu dia mengurut-urut kepalanya sambil melihat semula ke arah soalan tadi.
"Benda apa ni? Arghh!" Hasif semakin tertekan. Tiba-tiba terdengar bunyi pintu dibuka dengan kuat, Hasif hanya mampu memandang ke belakang seolah-olah dia melihat kejadian itu biarpun pintu biliknya tertutup. Kedengaran perkara yang lebih menekankan dirinya dengan jeritan yang diiringi tangisan budak kecil membuatnya geram lagi-lagi perkara itu sering berulang seperti kokokan ayam jantan di pagi hari.
"Mama..jangan lah pergi.. Papa tak buat tu semua. Papa sayang mama." tangis Hanif, adik kecil Hasif yang menarik Puan Aina dan menafikan perkara yang dikatakan ibunya.
"Adik nak ikut mama tak sayang? Biar kita pergi jauh, papa tak sayang mama dah. Mari ya. Papa asyik pukul mama saja." kata Puan Aina dengan air mata mengalir deras sambil melihat pada Encik Hazman yang berdiri menahan pintu rumah.
"Awak boleh tak kita berbincang? Tak payah nak bawa budak kecil ini masuk campur, kita bincang elok-elok lah." pujuk Encik Hazman, masih lagi menahan isterinya membuka pintu.
"Nak bincang apa lagi? Dah lama awak dengan perempuan tu kan? Sejak awak kenal dia, awak selalu pukul saya, keluar rumah pun seorang diri. Tak pernah pula awak nak bawa saya dengan anak-anak keluar jalan-jalan macam dulu lagi. Cukup lah, biar saya pergi. Ah, tepi lah! Jangan pegang saya lah, pergi saja kat perempuan itu. Hasif! Hasif! Mari ikut mama ya." Puan Aina terus meronta ingin membuka pintu rumah, semakin kuat pula tangisan Hanif meminta ibunya supaya jangan keluar tinggalkan mereka.
Hasif yang berada di dalam bilik hanya mendiamkan diri. Dia tidak mampu membuat apa-apa. Dia tidak lagi faham perasaannya sekarang. Dia sayang akan ibu dan bapanya, pada masa yang sama dia benci akan mereka berdua lagi-lagi hal yang sepatutnya dapat diselesaikan itu menjadi masalah besar. Dalam diam, Hasif memejamkan matanya lalu tertitis air mata kekecewaan.
"Hasif! Hasif!" panggilan itu mengejutkan Hasif daripada imbasannya. Dia mencari-cari empunya suara yang memanggilnya. Pandangan Hasif terhenti apabila matanya menangkap kelibat seorang gadis yang melambai-lambainya agar ke mari. Hasif tersenyum melihat sepupunya, Aisyah di luar pagar rumah neneknya. Tanpa melenggahkan masa, dia terus mendapatkan Aisyah yang berdiri di sudut pagar bersama basikal. Senyuman Aisyah menambahkan semangatnya untuk terus hidup.
"Nak pergi tak? Berkhayal je dari tadi. Jangan lupa bawa air itu." tanya Aisyah sambil bergurau seperti biasa, gadis itu yang menjadi pendorong Hasif bagi mengejar perkara yang dikatakan mustahil oleh dirinya sendiri.
"Nak lah. Tak ada maknanya nak berkhayal. Yalah, yalah, aku bawa lah ni. Sudah lah, jom." Hasif tersenyum gembira. Aisyah yang berada di belakang mengikut Hasif juga tersenyum mengenangkan sepupunya itu yang dulunya seorang yang pendiam mungkin kerana masalahnya yang dipendam seorang diri. Kini, Hasif seorang yang aktif berpetah dan lebih senang bergaul.
"Aisyah! Cepat lah sikit. Berkhayal ke?" Hasif berkata sambil tertawa girang sambil memandang ke belakang seolah-olah menyindir Aisyah.
"Tak ada lah. Pandang je lah depan. Sekejap lagi ada simpang tu. Hati-hati sikit." Aisyah menguatkan suaranya apatah lagi jaraknya dengan Hasif agak jauh. Tiba saja di simpang setelah menurun bukit dari rumah neneknya, Hasif berhenti sebagai langkah berhati-hati sebelum melintas. Setelah dia melintas, dia menunggu sepupunya di tepi jalan. Pandangannya terus pada Aisyah yang sedang menurun bukit sambil tersenyum. Tidak lama kemudian, senyumannya lenyap apatah lagi melihat Aisyah yang pantas menurun bukit seperti lembaga hitam berlalu sepantas kilat di hadapannya. Dia mula hairan, terserlah seribu kerutan di wajahnya.
"Aisyah! Perlahan lah sikit." laungnya dari jauh dengan harapan Aisyah mendengarnya.
"Tak boleh lah. Hasif...tolong!" jeritan Aisyah membuat Hasif cemas lagi-lagi kemunculan sebuah kereta pantas menuju ke simpang tersebut merumitkan situasi mereka.
"Hasif ! ! !" sekali lagi Aisyah menjerit, dia kelihatan hilang kawalan akan basikal kepunyaannya itu. Hasif memandang ke arah kereta Wira yang masih laju dan kelihatan tidak stabil sekejap ke kiri dan ke kanan menuju dirinya.
"Aisyah lompat je tepi ada kereta ni. Cepat!" Hasif cuba memberi cadangan kepada Aisyah. Berderau darah Hasif menyaksikan keadaan Aisyah.
"Aisyah ! ! !" Hasif pergi mendapatkan Aisyah yang terbaring di tengah-tengah jalan, kemalangan yang disaksikan Hasif sendiri memberi kesan kepada hatinya. Aisyah tidak menyedarkan diri, darah mengalir keluar. Kawasan yang tiada perumahan itu dipandangnya, kelihatan sunyi sekali simpang tersebut setelah bunyi geseran tayar kereta tadi. Pemandu kereta itu keluar dengan penampilannya yang selekeh.
"Itu lah... Lain kali hati-hati. Padan muka kau." kata lelaki mabuk itu lalu pergi. Hasif hanya memandang, dia risau akan Aisyah.
"Apa patut aku buat ni? Tidak guna aku duduk sini tunggu orang dan panggil-panggil nama Aisyah sambil nangis macam drama melayu. Apa-apa pun aku kena angkat dia ke tepi." dia bermonolog sambil cuba mengangkat Aisyah ke tepi jalan. Dia kekok apatah Aisyah seorang perempuan. Dia cuba menahan perasaan sedihnya. "Tahan Hasif. Kalau Aisyah ada, mesti dia buat benda yang sama."
"Er...banyaknya darah." Hasif hanya mampu menahan apatah lagi dirinya yang tidak boleh melihat dan menghidu bau darah. Basikal Aisyah ditarik ke tepi juga. Dia mengesat air matanya, sedih melihat Aisyah lalu menuju ke gerai Pak Man yang agak jauh dari tempat kejadian.
"Pak Man!" panggilan Hasif mengejut Pak Man yang kusyuk melayan cerita Hindustan.
"Eh, Hasif! Kenapa dengan baju kau itu?" Pak Man semakin hairan.
"Tolong saya Pak Man, Aisyah kemalangan tadi. Dia tak sedarkan diri. Tolong lah saya bawa dia ke hospital." setelah mendengar penjelasan ringkas itu, Pak Man bangun dan mengambil kunci keretanya.
"Aiman! Jaga kedai ya. Mari Hasif." Pak Man menarik Hasif lalu ke tempat kejadiaan tadi.
Tiba sahaja di situ, Hasif mengangkat Aisyah masuk ke dalam kereta. Pak Man menelefon keluarga Aisyah dan Hasif untuk memberitahu perkara yang terjadi.
Hasif melihat ke arah ibu bapa Aisyah yang berlari menujunya dengan keadaan cemas. Dia cuba menjelaskan semua yang telah terjadi. Ibu bapa Aisyah iaitu Puan Aina dan Encik Darus tidak bertindak menyalahkan Hasif malah memberitahunya agar mendoakan Aisyah. Hasif tersenyum apatah lagi melihat ibu bapa Aisyah yang sanggup ke mari walaupun mereka sibuk di pejabat. Terkenang nasibnya yang kurang kasih sayang orang tuanya lagi-lagi mereka sudah bercerai. Kini, dia tinggal bersama dengan neneknya sementara menunggu keputusan Sijil Pelajaran Malaysia keluar. Ketika dia menekapkan kedua-dua tangan ke mukanya mengenangkan nasibnya itu, deraian manik-manik putih terus menitis di pipinya yang gebu.
"Doktor, anak kami bagaimana?" serentak suara ibu bapa Aisyah mengejutkan Hasif. Doktor membawa mereka masuk ke dalam wad Aisyah, gadis itu terbaring kemas dan tidak menyedarkan diri. Doktor juga menerangkan keadaan Aisyah yang mengalami cedera parah di bahagian kepala. Kemungkinan Aisyah akan mengalami penyakit amnesia. Hasif hanya memandang sepupunya sayu.
Keesokan hari keputusan Sijil Pelajaran Malaysia akan diumumkan, Hasif yang sudah merancang untuk ke sekolahnya bersama Aisyah terbantut. Oleh itu, dia menuju ke sekolah seorang diri.
Hasif menjengah, dia terus senyum setelah melihat Aisyah sudah boleh tersenyum, tergelak riang. Tanpa melenggahkan masa, dia masuk lalu menyalam Encik Darus yang menyambutnya.
“Aisyah bagaimana pak long?” tanya Hasif sambil mengukirkan senyuman.
“Setakat ini, keadaannya semakin pulih. Ada juga yang dia lupa. Cubalah tegur dia. Oh, saya hampir lupa! Keputusan Hasif bagaimana? Aisyah?” tanya Encik Darus tenang.
“Alhamdulillah. Saya dan Aisyah mendapat yang terbaik.” Mereka saling membalas senyuman.
Encik Darus membawa Hasif ke Aisyah. “Aisyah, ni Hasif. Ingat tak?”
Aisyah hanya mendiamkan diri, dia mengalihkan pandangannya ke Hasif lalu ke ayahnya. Terserlah wajah kebingungan setelah ayahnya bertanya sedemikian. Dia hanya menggeleng. Senyuman yang diukir perlahan-lahan menghilangkan diri. Hasif memandang Encik Darus.
“Tak akan Aisyah tak ingat, Hasif lah sepupu yang paling rapat dengan Aisyah.” Sekali lagi Aisyah menggeleng. Kamal yang kurang rapat dengan Aisyah, diingatnya pula.
“Tak apa lah pak long, mungkin Aisyah perlukan masa untuk pulihkan ingatannya.” Hasif cuba mengawal hatinya yang remuk-redam menahan kekecewaan. Selama ini hubungan mereka sebagai saudara, sahabat tambahan pula mereka berkongsi taikh lahir yang sama, dengan sekelip mata semua yang didepangi oleh mereka lenyap begitu sahaja. Dia memandang jam tangannya. "Pak long, Hasif minta diri dulu ya. Saya kena kemas beg untuk ke Sarawak esok."
"Baiklah, jumpa ibu ya?" Hasif mengangguk lalu menyalam Encik Darus. Dia pulang ke rumah neneknya dengan harapan Aisyah akan mengingatinya.
Hasif termenung menghadap ke kertas kosong di atas meja sambil bermain-main dengan pen, dia masih memikirkan tentang Aisyah. Dia tertanya-tanya, Apakah perkara yang patut dia buat bagi menolong Aisyah memulihkan ingatannya? Dia mengalihkan pandangannya ke atas, kipas siling yang bergerak ditatapnya. Tidak lama kemudian, dia terpandang gambarnya bersama Aisyah semasa menyambut hari lahir mereka sementelahan itu dia teringat akan cakra padat yang mengandungi rakaman peristiwa tersebut. Pada masa yang sama, dia ingin menukilkan kata-kata terakhir sebelum dia ke Sarawak. Warkah yang ditulis dimasukkan ke dalam sampul bersama cakra padat rakaman hari istimewa itu.
“Sebelum aku pergi ke Sarawak, aku akan singgah ke hospital untuk menziarahi Aisyah.” Monolog Hasif seorang diri sambil membaringkan badannya ke atas katil.
“Abang, boleh ke hospital Puteri dahulu?” tanya Hasif dengan sopan.
“Boleh.” Balas pemandu teksi itu tenang.
Hasif menuju ke wad Aisyah, dia masuk lalu meletakkan sampul surat itu di atas meja. Walaupun begitu, kelibat Aisyah tidak pula dilihat, hanya barang-barangnya sahaja. Hasif tidak melenggahkan masa lalu pergi dari situ. Dia terus ke lapangan terbang untuk berjumpa dengan ibunya, dalam perjalanan itu dia mendapati penglihatannya semakin kabur. Dia mengimbas kembali perkara yang dikatakan oleh doktor kepadanya pada hari kejadian.
"Bertuah Aisyah, ada orang yang lebih menyayanginya daripada diri orang tersebut." tegur doktor apabila Hasif menunggu seorang diri di luar.
"Maksud doktor?" Hasif hairan, dia sendiri tidak faham akan lata-kata doktor itu.
"Kamu tidak tahu?" doktor itu agak terkejut melihat Hasif. Hasif hanya menggeleng setelah doktor bertanya sebegitu. Doktor menghelakan nafasnya, sayu terserlah di wajahnya.
"Beginilah Hasif, Aisyah bukan saja yang dalam kesakitan malah kamu juga menghadapi kecederaan di bahagian belakang otak iaitu occipital lobe. Hal demikian kerana terdapat darah beku yang agak banyak di bahagian tersebut akibat kemalangan yang kamu hadapi dua tahun yang lalu. Bahagian ini mengandungi bahagian utama korteks visual. Kamu masih ada mata dan saraf optik yang tidak rosak, kontradiksinya kamu boleh disahkan buta. Darah beku ini boleh dibuang tetapi dalam masa yang singkat, jika dibuang, kemungkinan kamu masih boleh melihat mungkin tidak. Risiko yang lain ialah kamu akan mendepangi penyakit hilang ingatan seperti sepupu kamu dan maut." terangan doktor didengar oleh Hasif dengan teliti. Dia diam seribu bahasa, mungkin terkejut mendengar terangan tersebut tetapi dia cuba menerima dengan tenang. Doktor juga telah memberi sarangan kepada Hasif agar membuat pembedahan ini di England kerana tiada doktor yang pakar bahagian tersebut pada masa itu.
Hasif memandang keluar tingkap pesawat, dia berfikir panjang tentang kesakitan yang dialaminya. Keadaan Aisyah juga terlintas difikirannya. Bagaimanakah keadaan Aisyah? Adakah dia membaca warkah dan menonton rakaman yang aku beri tadi? Adakah barang itu sampai kepadanya?
Sudah tiga tahun berlalu, Aisyah telah melanjutkan pelajarannya di Moscow dalam bidang perubatan. Dia mengemas barang-barangnya ke dalam beg. Bilik pula dikemas agar tiada peralatan yang tertinggal di sana. Tiba-tiba dia terjumpa sampul surat bersama cakra padat di bawah katilnya.
"Benda apa ni?" tanyanya sendirian. Berkerut wajahnya melihat nama yang dicoret pada sampul itu. "Hasif? Dia siapa?" dia cuba mengingat kembali tentang jejaka ini. Dia mengambil komputer ribanya lalu memasang cakra padat itu. Terpapar sambutan hari jadi Aisyah dan Hasif. Aisyah agak terkejut melihat rakaman itu. Dia membaca surat yang dikirim oleh Hasif.
Kehadapan sepupuku yang dirahmati Allah S.W.T,
Sebagai mukadimah warkahku ini, aku ingin memperkenalkan diri ini sebagai Hasif iaitu sepupu saudari. Aku sebagai saudara, sahabat yang berkongsi tarikh lahir bersama. Mungkin saudari belum pulih lagi selepas kemalangan yang ditimpa, kejadian yang aku saksi dengan sepasang bola-bola sinarku memberi impak kepada hati. Masih jelas dalam ingatanku percikan darah di wajah bahkan bajuku juga terkena. Semasa itu juga aku bersusah payah cuba menolong saudari tetapi aku gagal mengelakkan kejadian limpahan darah itu.
Saudari,
Tujuan aku menukilkan kata-kata dalam warkah ini ialah aku mahu saudari ingat kembali akan kenangan-kenangan kita bersama. Aku mahu saudari imbas kembali saat-saat kebahgian, kesusahan justeru semua yang kita depangi. Aku juga mahu melestarikan hubungan persaudaraan dan persahabatan yang baik menjadi lebih baik.
Pada saat aku dalam kesusahan dulu, saudari datang menjemputku ke alam yang lebih tenang. Saudari bagaikan cahaya hidayah yang Tuhan berikan kepada aku. Setiap masalah aku kongsi bersama saudari. Saudari mengajarku erti hidup, saudari juga mendidikku agar meluaskan horizon pemikiranku agar aku dapat mencapai kejayaan.
Pada saat saudari sedar selepas kejadian, hatiku melonjak kegembiraan melihat saudari boleh senyum dan bergelak ketawa lagi. Senyuman saudari akan aku ingat hingga ke penghujung hayat. Malangnya, apabila aku cuba menghampiri saudari, saudari lupa, langsung tidak ingat akan diriku yang hina ini. Gelengan saudari membuat aku kecewa, kekecewaanku disambut dengan butir-butir kristal mengalir di pipi. Terserlah wajah kebingungan saudari. Aku yang dikatakan rapat dengan saudari, dengan sekelip mata sahaja saudari lupa akan aku.
Walaupun begitu saudari, aku sedar. Semua yang terjadi, ada hikmah disebaliknya. Aku percaya, satu hari nanti kita akan bersemuka dan ingatan saudari akan pulih. Mungkin warkah dan rakaman tersebut belum cukup untuk memulihkan ingatan saudari. Maaf jika surat yang dikirim ini menyinggung perasaan Aisyah.
Sebagai akhir bicara ini, aku berharap ingatan saudari semakin pulih walaupun sedikit. Aku juga pohon daripada saudari agar jangan sesekali jemu untuk mengukirkan senyuman kerana senyuman saudari dapat mengubat hati sesiapa sahaja. Salam kasihku kepada saudari. Semoga sihat sejahtera bersama keluarga tersayang.
Sekian,
Sepupumu,
Mohd. Hasif
Setelah membaca warkah yang dikirim tiga tahun lepas itu, Aisyah cuba mengingat kembali semua kenangan bersama Hasif. Dia kemas lalu bergegas ke lapangan terbang dengan harapan dapat berjumpa dengan sepupunya apatah lagi hari itu adalah hari lahir mereka berdua.
Hasif menghadap ke langit. Dia kecewa akan Aisyah yang tidak hadir di majlis hari jadi mereka di rumah nenek. Dia terus menganggapkan Aisyah sudah melupakannya, gadis itu bukan lagi orang yang sama. Dia tersenyum mengingat kembali warkah yang dicoret olehnya.
"Ces, habis masa sahaja aku tulis surat itu, menangis kerana dia. Semuanya buang masa." kata Hasif sendirian. Dia amat kecewa. Aisyah yang berdiri di belakang terkaku apabila mendengar luahan Hasif tetapi dia cuba memahami jejaka itu.
"Hasif..." panggilnya lembut. Terkejut Hasif sambil mengalihkan sedikit kepalanya ke arah suara Aisyah. Dia senyap.
"Hasif marah saya ya. Maafkan saya, saya sudah banyak susahkan awak." kata Aisyah lembut tetapi Hasif masih mebisu. "Tak apa, syukur Alhamdulillah. saya masih boleh melihat, bercakap dengan awak. Saya ada bawakan awak hadiah. Selamat hari lahir." Aisyah masih bertahan walaupun hatinya sedikit terguris.
"Kenapa awak belikan hadiah? Saya tak nak." kata-kata Hasif membuat hati Aisyah semakin terguris.
"Kena.." sebelum Aisyah menghabiskan persoalan yang hendak diberi, Hasif menyelah.
"Saya belum habis cakap lagi, saya tak nak hadiah tu sebab saya dah dapat benda yang saya nak iaitu awak. Terima kasih kerana cuba mencari saya kembali dalam memori awak, hadiah yang awak beli tu tak setanding dengan yang saya dah dapat sekarang. Biarpun saya tidak boleh lagi melihat awak, terutamanya senyuman awak, saya tetap akan ingat awak. Ingatan saya terhadap awak tak akan luput. Sekali lagi, Aisyah, terima kasih." Hasif mengata perasaannya sambil terpandang dilangit. Rindu akan nikmat yang diberinya dahulu.

No comments:

Post a Comment