Saturday, August 13, 2011

Andainya Aku Tahu







ANDAINYA AKU TAHU

Sudah sekian lama mereka berkahwin tetapi masing-masing dengan cara hidup sendiri. Azrul berdiri dan termenung keluar tingkap, teringat akan buah hatinya yang jauh dari pandangan tetapi dekat di hati. Bintang-bintang di langit ditatapnya lama, indah sungguh kejadiaan Tuhan. Sekian lama memikir, telefon bimbitnya yang dibuat silent bergetar. Dia mencapai telefon tersebut lalu tersenyum apatah lagi si dia yang menghantar SMS. Tanpa rasa ragu-ragu dia terus membalas, hilang perasaan gelisahnya tadi.

Tiba-tiba pintu biliknya yang tidak terkunci itu terbuka, lantas dia memandang. Seraut wajahnya berubah setelah gadis itu masuk ke dalam bilik lalu dia berpaling semula pada telefon bimbitnya. Disebabkan wasiat bapanya, hasrat untuk melamar si dia terbatal. Farah hanya membalas pandangan Azrul sebentar tadi dengan senyuman. Dia tahu Azrul benci akan dirinya. Dia memeluk bantal yang biasa dipeluknya seperti malam-malam yang lalu. Dia merasakan bantal itu saja yang menjadi peneman tidurnya.

Pada masa yang sama, Azrul membalas SMS yang terakhir kepada Liya buat malam itu. Ucapan selamat malam diberi dengan gambar hati yang tertulis I LOVE U. Selepas itu, dia bangun lalu menuju ke katil. Telefon bimbitnya diletakkan ke tepi, dia membaringkan tubuhnya di atas katil. Tanpa memandang pada Farah, dia terus memejamkan matanya.

“Abang..” sayu kedengaran suara itu. Azrul membuka matanya lalu mengeluh.
“Nak apa?” Tanya Azrul dengan nada marah sambil berpaling ke arah Farah.
“Maafkan saya, saya tahu abang benci saya.. tapi saya sayang abang. Saya nak tengok abang bahagia, jadi saya dah buat keputusan. Kalau abang nak dia, pergi lah bersama dia. Saya rela. Abang tak layan saya pun tak apa.” Kata Farah sambil tersenyum. Azrul tercengang, diam seribu bahasa. Dia tidak tahu apa yang patut dikatakan, sama ada terima kasih ataupun isterinya sudah tak waras. Pandangannya masih pada Farah, wajahnya masih berkerut.
“Selamat malam abang.” Ucap Farah lalu memeluk bantal tadi dan memejamkan matanya. Azrul memandang ke atas. “Aku patut buat apa? Betul ke apa yang dikatakan tadi? Aku mimpi tak.” Katanya sendiri. Dia mengurut kepalanya lalu melihat ke arah Farah. Dia mendekatkan dirinya dengan Farah, tanpa memikir panjang pelukan mesra diberi. Farah membuka matanya, terkejut dengan tindakan Azrul. Dia memandang pada wajah Azrul yang tersenyum itu. Hal ini membuatkan dia gembira lalu senyuman Azrul dibalasnya.

Keesokan hari, Farah mengemas barang-barang Azrul ke dalam beg sebagaimana
yang diarahkan. Azrul bertolak pagi itu. Walaupun begitu, dia tidak lupa untuk memeluk isterinya buat kali ini. Farah hanya mampu tersenyum melihat suaminya pergi, hatinya cukup sedih bagaikan ditikam pisau berkali-kali.

Perjalanan selama empat jam membuatkan dia letih. Walaupun begitu, dia mahu meneruskan hasratnya itu. Kedengaran salam dan ketukan pintu, mengejutkan Liya. Dia menjawap salam lantas membuka pintu tersebut. Azrul hanya tersenyum. Penampilannya dengan kemeja dan seluar jeans menarik perhatian semua orang di rumah itu. Liya terkaku.

“Lah, kenapa tak jemput tetamu tu masuk? Jemput lah masuk Azrul.” sapa Puan Ramlah lalu menjemput Azrul masuk. Diminta pula Liya membuatkan air. Giat sungguh mata Azrul memandang Liya, tidak terkelip pun ada. Sebermulanya perbualan mereka, Azrul mengutarakan tujuannya kemari. Dengan percakapannya yang lemah lembut dan tegas itu menarik minat ibu bapa Liya. Oleh itu, mereka bersetuju dengan Azrul. Azrul dan Liya tersenyum, gembira dengan keputusan itu.

Apabila sudah dikatakan begitu, setiap persiapan perkahwinan antara mereka berdua semakin lengkap. Persiapan demi persiapan selesai. Masa terluang Azrul hanya diluangkan bersama Liya. Sesudah saja angkat nikah selesai, sah lah hubungan mereka. Selepas itu, Azrul membawa isterinya itu pergi berbulan madu, tinggal lah Farah di rumah menaruh rindu. Farah setia menunggu Azrul, dia sanggup bermadu bagi kebahagiaan suaminya. Dia balik ke rumah Puan Amalin iaitu ibu kepada Azrul. Pada masa itu, Farah disahkan sudah berbadan dua. Dia tidak mahu memberi tahu keadaannya itu kepada Azrul, anggapnya perkara ini saja akan mengganggu Azrul dan Liya. Perkara ini disimpan.

Pada suatu hari, Farah demam panas. Diberi makan ubat tidak berkesan mahupun secara traditional. Kandungannya itu sudah cukup tiga bulan. Farah terbaring keletihan, badannya menanggung sakit. Diluar dan di dalam. Menahan sakit badan lagi-lagi menahan sakit di hati. Rindu akan suaminya itu tidak terhingga.

“Farah… ibu bagitahu Azrul ya.” Pujuk Puan Amalin kepada menantunya itu. Risau juga kelihatan di wajahnya.
“Tak payah lah ibu. Farah ok saja. Farah tak nak ganggu abang Azrul.” Katanya sayu.
“Ish! Bertuah sungguh. Ibu bagitahu juga. Ini boleh menjejaskan kandungan Farah.” Farah hanya melihat ke arah ibu mertuanya. Dia hanya tersenyum. Puan Amalin tak mahu tunggu lama lagi. Dia mahu segera memberi tahu perkara ini kepada Azrul. Telefon bimbitnya dicapai lantas menelefon Azrul.

“Helo.” Kedengaran suara dari telefon.
“Helo, Azrul?”
“Ya ibu, ni Azrul. Kenapa telefon? Ada apa-apa ke?”
“Bila Azrul nak balik?” pertanyaan Azrul dihiraukan.
“Insya-Allah, esok.” Jawap Azrul ringkas.
“Balik cepat sikit ya, Farah demam panas. Dah nak masuk seminggu.”
“Ha? Kenapa tak cakap awal-awal?”
“Dia tak bagi, takut ganggu Azrul dengan Liya katanya.”
“Hm…baiklah, Azrul balik sekarang juga.”
“Bagus lah macam itu. Drive elok-elok ok.” Dalam geram juga Puan Amalin memesan Azrul agar berhati-hati semasa memandu.
“Ok ibu. Bye.” Telefon ditutup. Puas hati Puan Amalin setelah memberi tahu perkara itu kepada Azrul.

Sebagaimana yang dipesan oleh ibunya, dia berhati-hati semasa memandu. Tiba saja di rumah, dia bersalam-salaman dengan ibu dan ayahnya.

“Farah mana ibu?” Tanya Azrul sambil mencari-cari kehadiran Farah. Tak mungkin sudah tidur. Baru sahaja pukul sembilan. Azrul kenal isterinya seorang ini suka tidur lewat. Sering saja membaca novel hingga lewat malam. Maklumlah dulu Azrul hanya menghiraukan isterinya itu.

“Ada dalam bilik. Jangan terkejut tau nanti bila masuk.” Encik Hamdan berkata sambil tersenyum. Azrul hairan, tertanya-tanya apa yang dimaksudkan itu. Dia membuka pintu bilik, menjengah seketika. Farah hanya terbaring di atas katil. Dia membuka lagi pintu dengan luas. Beg yang dipegang terlepas.

“Betul ke apa yang aku lihat ini?” tanyanya kepada diri sendiri. Dia mengambil semula begnya lalu mencampakkan beg itu ke tepi. Dia menutup pintu. Langkahnya laju ke arah Farah. Farah yang separuh sedar akan kehadiran suaminya itu tersenyum. Azrul mengusap dahi Farah, dia melihat Farah dari hujung rambut ke hujung kaki. Bagaikan tidak percaya dengan apa yang dilihatnya sekarang.

“Abang…” sayu perkataan itu disebut.
“Ya sayang, kenapa tak bagitahu abang?”
“Tak nak ganggu abang.” Kata Farah ringkas. Dia mengusap perut Farah, lalu tersenyum.
“Abang akan jaga sayang ya.. tak nak tinggalkan sayang dah kali ini. Janji..” Katanya dengan semangat.
“Sayang pun tak mahu tinggalkan abang. Sayang janji.”
Apa yang dikatakan itu dia tunaikan. Setiap makan minum Farah, dia uruskan. Setiap masa mereka bersama, bergelak ketawa bersama, bersedihan pun bersama. Masa Azrul hanya untuk Farah sehingga kandungan Farah cukup Sembilan bulan. Walau bagaimana pun, setiap kebahagiaan ada masalahnya. Sepanjang Azrul tiada, Farah tidak berseorangan petang-petang. Zamri sering membawanya berjalan-jalan di tanam. Hari itu, Zamri datang ke rumah biarpun tahu tentang Azrul sudah pulang. Tengahari itu, Zamri mengajak Farah berjalan bersama di taman untuk petang nanti. Azrul apalagi, naik marah. Dimarahnya lelaki itu sepenuh hati.

“Eh, apa kau ingat kau bagus sangat? Dengar ni, baik kau jaga dia elok-elok. Sepanjang kau hidup dengan dia dulu mana kau nak luangkan masa dengan dia. Dia dah bagi apa yang kau nak baru nak layan dia. Macam tu ke? Kau memang tak guna. Baik aku daripada kau. Selama ni aku yang teman dia waktu petang.” Kata Zamri dengan lantang. Berkerut wajah Azrul. Dia memandang kepada Farah kemudian kepada Zamri. Farah kelihatan cemas. Azrul terus masuk ke dalam.
“Abang.” Lontaran suara itu menghentikan langkah Azrul seketika tetapi tidak lama dia terus masuk.
“Awak tu yang tak guna.” Jerit Farah kepada Zamri. Tercengang lelaki itu dibuatnya. Farah terus masuk ke dalam rumah.
“Abang..” suara itu membuatkan kemarahan Azrul reda.
“Maafkan saya. Saya salah.”
“Senyap lah. Cukup. Satu, tak bagi tahu abang. Lepas tu, keluar dengan lelaki tu. Apa sayang ingat sayang siapa?”
“Sayang isteri abang. Saya….” Belum saja Farah sempat habiskan ayatnya.
“Cukup!!” Tengkingan daripada Azrul mengejutkan Farah. Azrul memandang wajah Farah dengan bengis lalu melanggar Farah sehingga terjatuh ke lantai. Dia teruskan langkahnya.
“Aduh! Abang, jangan lah buat saya macam ni.” Kata Farah kesakitan. Kelihatan darah mengalir keluar dari Farah. Dia hanya mampu menahan sakit. Azrul memalingkan pandangannya pada Farah. “Abang, tolong saya. Sakit…” Farah menangis, terserlah wajah kesakitannya. Azrul berpatah semula ke Farah lalu mengangkat isterinya itu. Dia bergegas ke hospital. Setibanya di situ, Farah dibawa ke bilik kecemasan. Azrul ditahan.
“Encik, tunggu sekejap.” Kata jururawat itu.
“Kenapa? Saya tak boleh masuk ke? Saya suami dia.” Kata Azrul cemas.
“Bukan macam tu, tadi doktor ada bagi maklumat ini kepada saya untuk diberikan kepada encik. Kemungkinan salah satu daripada mereka akan pergi, sama ada bayi tersebut atau ibunya. Risiko isteri encik amat berbahaya boleh menjejaskan bayi. Darahnya tidak berhenti. Kemungkinan juga kedua-duanya sekali tidak selamat.” Selesai saja maklumat itu diperkatakan jururawat itu terus masuk. Azrul tidak tahu apa patut dikatakan lalu dia masuk ke dalam  untk  melihat  isterinya itu. Dia memegang tangan isterinya, memberi semangat buat kali terakhir ini. Farah kelihatan tidak berputus asa. Kuat sungguh dirinya melawan kesakitan. Kedengaran tangisan bayi meredakan keadaan. Darah terus mengalir keluar. Azrul memandang ke arah doktor, doktor hanya menggelingkan kepala. Pandangannya kembali pada isterinya. Farah tersenyum.

“Kenapa sayang senyum?” Tanya Azrul.
“Nanti abang jaga anak kita dengan dia ya.. Tak sia-sia keputusan saya.”
“Tapi…” belum sempat Azrul berkata apa-apa. Farah meletakkan jari telunjuknya ke bibir suaminya.
“Abang jaga Darwish elok-elok. Saya nak nama tu diberi kepada anak kita. Biar lah saya tanggung sakit saya, abang jaga hati dia ya, jaga diri abang juga untuk saya. Abang jangan sedih-sedih. Berhenti lah menangis lelaki kan kena kuat. Saya sentiasa maafkan kesilapan abang. Terasa bahagia dapat bersama dengan abang walaupun sekejap. Saya sayang abang tau.” Air mata Azrul dikesatnya. Azrul hanya memandang ke arah Farah. Farah semakin lemah, dia menghembuskan nafas yang terakhir. Kedengaran tangisan bayi mengiringi kepergian ibunya. Air mata Azrul terus mengalir.
“Maafkan abang sayang.. abang kesal.” Tangan isterinya dikucup, diusap pula pipi. Peningglan itu membuatkan Azrul betul-betul kesal. Bayi itu diberikan kepada ayahnya. Azrul memandang bayi itu. “Darwish.” Dia tersenyum. Azan pula di sayu kedengaran. Tersenyap si bayi itu.
“Comel sungguh anak ayah macam ibunya juga.” Kata Azrul. Bayi itu diserahkan semula kepada jururawat tadi agar boleh dirawat selanjutnya. Urusan jenazah Farah diurus dengan lengkap. Kucupan terakhir buat Azrul sebelum dikebumikan. Perkebumian juga selesai sebelum asar. Azrul masih terduduk di tepi makam isterinya. Langit juga mendung, hujan mula turun. Disentuhnya makam itu.

“Sayang janji tak nak tinggalkan abang.” Kata Azrul lalu pergi dari situ.

Kenduri arwah juga dilakukan, Yaasin dibaca untuk si mati. Sehabis saja kenduri itu, Azrul menatap gambar Farah yang disimpannya. Kenangan terindah masih lagi dapat dibayang.

“Buat bersabar ya Azrul.” Kata Encik Hamdan. Azrul hanya mengangguk. Dia terduduk di atas katil, di terus membaringkan tubuhnya. Tiada pula selera makan. Dia memejamkan matanya…

…..“Abang..” suara Farah masih terngiang-ngiang, sentuhan lembut masih boleh terasa. Dia memalingkan pandangannya ke sisi. Di suatu sudut biliknya, kelihatan Farah berdiri dengan penampilannya yang serba putih.
“Sayang?” Azrul terus terbangun daripada baringannya tadi.
“Ya abang, maafkan saya abang. Dah mungkir janji saya dengan abang. Saya sayang abang, jaga diri elok-elok ya. Selamat tinggal abang.” Kata Farah, kedengaran suaranya lembut menusuk hati Azrul.
“Jangan tinggalkan abang..” sebelum dapat Azrul pergi ke arah Farah. Farah hilang begitu saja.

….mimpi itu membangunkan Azrul dari tidurnya. Dia melihat ke arah sudut bilik itu di mana Farah berdiri tadi. Azrul menekup wajahnya. Air mata terus mengalir. “Abang maafkan sayang.” Dia melihat gambar Farah.

“Andainya aku tahu dia akan pergi.”

No comments:

Post a Comment