Saturday, June 8, 2013

Aku Mahu Gapai Bintangku

Aku  terbaring  di  atas  katil.  Pandanganku  yang  masih  pada  kipas  siling  lantas  ditoleh  ke  arah  jam  dinding  yang  berada  di  sisi  bilikku.  Sudah  11.00  malam.  “Aku  patut  tidur,  esok  sekolah.”  Desis  aku.  Aku  memejamkan  mataku.  Suasana  malam  yang  sunyi  sepi  telah  menusuk  kalbuku  sehingga  aku  mengimbas  kenangan  lama.
“Semua  bangun…”,  jelas  arahan  ketua  kelas.  Semua  pelajar  bangun  dan  mendengar  arahan  seterusnya.
“Assalamualaikum  cikgu.”,  seperti  biasa  selepas  ketua  kelas  memberi  salam,  kami  yang  lain  mengikut  sama.
“Waalaikumussalam...  baiklah,  semua  pelajar  diminta  duduk.”,  sesudah  sahaja  kami  diarah  oleh  guru,  kami  berterima  kasih  kepada  cikgu  lalu  mengambil  tempat  masing-masing.  Tahun  ini  mulanya  permulaan  yang  baru.  Aku  sudah  berada  di  tahun  empat  dan  yang  pastinya,  tahun  ini  lagi  mencabar.  Mengapa?  Hm…lagi  banyak  buku  yang  perlu  dibawa  ke  sekolah.  Mungkin  lagi  banyak  cikgu  baru  dan  garang  yang  akan  ajar  aku.  Takutnya…
Aku  melihat  gerak-geri  yang  dibuat  guru  baruku.  Dia  menuliskan  bermacam-macam  jenis  nombor  secara  berselerak  pada   papan  hitam.  Namun,  angka-angka  tersebut  hanya  sehingga  angka  ke-15.  Sejurus  sahaja  cikgu  itu  selesai  dan  meletakkan  kapur  di  atas  meja,  dia  tersenyum  sambil  memandang  ke  arah  kami.  Sewaktu  itu,  bulu  romaku  sudah  naik.  Situasi  itu  sungguh  menyeramkan  apatah  lagi  bedak  cikgu  itu  dua  inci  juga  boleh  sampai,  gincu  merah  membara  ibarat  api  yang  menyala.  Siapa  yang  tidak  takut?  Macam  rupa  badut  pun  ada.  “Pandai  betul  aku  kutuk  cikgu,  tidak  berkat  ilmu  nanti.”,  kata  aku  dalam  hati  sambil  tertawa  kecil.
“Kau  ini  kenapa?  Pelik  sahaja.  Tiba-tiba  ketawa  seorang  diri.”,  tegur  kawanku  yang  berada  di  sebelah.  Aku  tersengeh  seperti  kerang  busuk.
“Tiada  apa-apalah.  Kita  dengar  arahan  cikgu  sama-sama  ya  Badrul.”,  aku  cuba  mengelak.  Badrul  hanya  mampu  menggelengkan  kepalanya.
“Semua  pelajar  bangun.”,  arah  cikgu  itu.  Ha?  Semua  murid  tercengang.  Aku  saling  berpandangan  dengan  Badrul.  Tadi  bagi  duduk,  sekarang  bangun  balik.  Cikgu  nak  buat  apa?  Kami  cuak.
“Baik,  cikgu  akan  soal  sifir.  Sesiapa  yang  mahu  jawab  angkat  tangan  dan  kalau  sudah  dapat  jawab,  awak  boleh  duduk.”,  ringkas  arahan  cikgu.  Aku  berfikir  sendiri.  Sifir?  Apa  benda  itu?  Aku  melihat  rakan-rakanku  yang  lain.  Mereka  nampak  tenang.  Walakin  begitu,  ada  juga  kawan-kawanku  yang  cemas.  Badrul?  Dia  juga  tenang.  Aku  rasa  aku  paling  cuak.  Aku  tidak  tahu  apa-apa  tentang  sifir.  Sudah  sahaja  arahan  cikgu,  bermulalah  pertempuran  sifir.  Satu  per  satu  kawan-kawanku  boleh  duduk.  Angkat  tangan,  dapat  jawab,  dapatlah  duduk.  Sampai  satu  masa,  tiada  seorang  pun  yang  angkat  tangan.  Tiada  lagi  yang  boleh  menjawab  soalan-soalan  sifir  itu.  Aku  melihat  sekelilingku.  Aku  masih  di  medan  pertempuran,  aku  tidak  selamat  lagi.  Aku  bersama  lima  orang  rakanku.  Aku  memandang  cikgu  dengan  muka  kesian.  Kononnya  mahu  buat  muka  kucing  dalam  filem  ‘Shrek’.
Malangnya,  cikgu  langsung  tidak  berikan  sedikit  rasa  simpati.  Soalan-soalan  diaju  bertalu-talu.  Sekejap  “5  x  2”,  “1  x  3”,  “4  x  3”  dan  lain-lain.  Aku  melihat  rakan-rakanku  yang  sudah  duduk.  Pada  saat  aku  melihat  kawanku  yang  aku  kenal  sejak  kecil  lagi,  soalan  guru  bertukar,  “2  x  1?”,  pertanyaan  cikgu  itu  diulang  dua  kali.  Tiba-tiba,  kawanku  itu,  Nisha  menunjukkan  jarinya  sebanyak  dua  jari.  Aku  tersenyum.  Aku  lantas  mengangkat  tanganku  lalu  menjawab  dua  bagi  soalan  cikgu.  Cikgu  memberi  aku  duduk.  Aku  tersenyum  kepada  kawanku.
Mataku  celik.  “Aku  tidak  boleh  tidur  lagi  ni  kenapa?”,  aku  berkata  geram,  wajahku  berkerut.  Aku  teringat  akan  kisah  sifir  sebentar  tadi.  Aku  patut  berterima  kasih  kepada  kawanku  itu.  Aku  lantas  mengelamun  ke  zaman  sekolah  rendahku.  Semasa  aku  berumur  10  tahun  itu,  aku  seorang  yang  pemalas,  pemalu  dan  manja.  Kerja  rumah  tidak  siap,  latihan  tidak  buat  dan  aku  sering  didenda  oleh  guru-guruku. Walaupun  begitu,  aku  cuba  berubah.  Arwah  datukku  dulu  telah  memberiku  satu  semangat  untuk  terus  berusaha.  Kata  Tok  Bak,  “Rafi,  kalau  Rafi  rasa  malas,  Rafi  timbulkan  semangat  dalam  diri  Rafi.  Dengan  semangat  itu,  Rafi  boleh  lawan  perasaan  malas.”  Akhirnya,  aku  mendapat  5A  dalam  UPSR  walaupun  aku  bukannya  dari  kalangan  yang  disasarkan  untuk  mendapat  semua  A.
Di  saat  aku  teringat  kata-kata  datukku,  aku  terasa  sayu.  Kini,  aku  sudah  cecah  umur  17  tahun.  Ya,  aku  menduduki  Peperiksaan  SPM  tahun  ini.  Tok  Bak  sudah  tiada  sejak  aku  umur  15  tahun.  Sejak  itu,  aku  telah  hilang  sedikit  daripada  semangatku  lagi-lagi  ibu  dan  ayah  sering  bertelingkah  tidak  tentu  fasal  pada  setiap  malam.  Aku  tertekan.  Keputusan  PMRku,  aku  mendapat  7A2B.  Pada  hari  penerimaan  keputusan,  berderai  manik-manik  putih  di  pipiku.  Walaubagaimana  pun,  aku  tidak  akan  putus  asa.  Aku  akan  terus  bangkit.  Zaman  gelapku  tidak  akan  aku  ulangi.
Aku  yang  berada  di  atas  katil  terus  bersemangat  tidak  tentu  fasal.
“Aku  boleh!!”,  jeritku  sambil  bangun  daripada  baringanku.
“Eh,  peliknya!  Tiba-tiba  sahaja  jerit  aku  boleh.”,  aku  terasa  badanku  digoyang-goyangkan.  Aku  membuka  mataku.  Rakan-rakan  serta  cikgu  memandangku  pelik.  Aku  memandang  rakanku  di  sebelah,  Badrul.  Ya,  Badrul  masih  menjadi  teman  satu  sekolahku.  Aku  masih  terkaku  dan  lidahku  kelu.
“Bangun!”,  Badrul  berkata  sambil  memetikkan  jarinya  di  hadapan  wajahku.  Aku  sedar,  aku  menggosok  mataku..
“Itulah…lain  kali  jangan  tidur  sewaktu  cikgu  mengajar.”,  sindir  Cikgu  Mariam  lalu  disambut  dengan  gelak-gelak  ketawa  kawan-kawanku.  Pipiku  terasa  panas,  malulah…
Badrul  pula  memberi  arahan  apabila  cikgu  mahu  keluar  dari  kelas.  Cikgu  hendak  keluar  kelas?  Berapa  lamakah  aku  tidak  sedarkan  diri?
“Rafi,  tadi  kau  kenapa?  Kau  buat  latihan  sampai  lewat  malam  ya?”,  Tanya  Badrul.
“Yalah,  aku  tidur  lewat  semalam.  Itu  yang  mengantuk.”,  jelas  aku  sambil  menghembuskan  nafas  lemah.
“Lain  kali  janganlah  belajar  kuat  sangat.  Cuba  tenangkan  fikiran.  Jangan  fikir  sangat  fasal  periksa  itu,  aku  tahu  kau  pelajar  sasaran  sekolah.”,  Badrul  menasihati  aku.  Aku  hanya  mengangguk.  Ya,  betul.  Aku  pelajar  sasaran  sekolah.  Mentelah  lagi,  aku  Ketua  Pelajar.  Orang  semua  hormat  aku  kerana  jawatan  dan  darjat  aku  sebagai  pelajar  berketerampilan.  Semakin  aku  berusaha,  semakin  namaku  naik  dan  maju.  Ini  usaha  aku.  Ini  juga  perubahan  aku  selepas  zaman  gelapku.
“Bangun  Rafi…  sudah  tiba  waktu  rehat  ini.  Aku  pergi  kantin  dahulu  ya.”,  kata  Badrul  sambil  memetik-metik  jarinya  di  depan  berbola  sinarku.  Dia  menggeleng-geleng  lalu  pergi  dari  aku.  Aku  tertawa.  Boleh  pula  aku  berkhayal  lagi.
Macam  aku  kata,  ini  usahaku  ibarat  pepatah  Melayu,  “usaha  tangga  kejayaan”  dan  aku  masih  ingat  kata-kata  Sukarno  iaitu  gantunglah  cita-citamu  di  dada  langit  walaupun  kakimu  terletak  di  perlimbahan.  Jadi,  aku  telah  meletakkan  cita-citaku  sebagai  bintang  di  dada  langit  biarpun  aku  hanya  menjejaki  tanah  ini.  Oleh  itu,  aku  perlu  berusaha  kerana  dengan  usaha,  aku  dapat  bina  tangga  kejayaan  untuk  gapai  bintangku.
(1000  patah  perkataan)

No comments:

Post a Comment