Thursday, August 25, 2011

Kali Pertama


Kali Pertama


“Budak baru tu boleh tahan smart lah tapi dia asyik tengok kau je dari tadi kenapa?” Tanya kawan Auji iaitu Husna. Auji melayan kata-kata Husna ala kadar saja. Dia terus memandang ke arah buku yang dipegangnya.


“Weh, aku Tanya ni!” Husna mencuit Auji.


“Biar lah dia. Mata dia, bukan mata kau. Kau sibuk apasal? Dah syok kat budak baru tu ke?” kata Auji dengan nada sinis.


“Tak ada maknanya. Aku yang sorang lagi tu.” Husna tersengeh. Sebelah kening Auji diangkat, dilihat pula rakannya.

“Ish! Ish! Ish! Muda-muda dah pandai.” Auji menggelengkan kepala.

“Eh, hidup kita ni perlu merancang tahu, apa salahnya.” Kata Husna lalu meneruskan kerja yang diberi oleh guru. Kedatangan pelajar-pelajar baru ini langsung dihiraukan Auji, seolah-olah mereka ini tidak akan memberi impak kepadanya. “Kenapa lah banyak pelajar baru masuk sekolah ni? Kelas depan ada, kelas belakang ada. Harap kelas tengah saja kekal abadi setia dengan keasliannya. Ops! Selamat aku cakap sendiri, kalau ada kawan aku sorang tu habis aku dikerjakan.” Katanya sendiri ditempat duduknya.

Pada waktu rehat, macam biasa dia akan keluar kelas bersiar-siar tetapi laluan yang selalu dipakainya dihalang oleh si pelajar baru. Wajah Auji berkerut. “Pantang nenek moyang aku ada orang sekat laluan yang aku salu guna. Tak boleh jadi mamat baru ni.” Katanya perlahan.

“Kau Ikmal kan?” Tanya Auji sepontan. Dia hanya menghiraukan kaum lelaki yang lain-lain. Ikmal hanya mengangguk dan dipandangnya gadis yang berani meneggurnya buat kali pertama. Dia tersenyum.

“Apa senyum-senyum? Kau boleh tepi sikit tak? Aku nak lalu.” Kata Auji dengan tangannya bergerak seakan-akan menghalau lelaki itu pergi. Walaupun begitu, Ikmal masih berdiri di situ. Dia hanya diam seribu bahasa, senyuman dijadikan derma hari tu. Wajah Auji semakin merah, geram dengan apa yang dibuat oleh Ikmal.

“Weh, kau kelas sebelah kan? Kenapa mari sini? Sibuk je. Pergi balik kelas kau lah. Aku nak lalu ni.” Auji menghalau, tetapi Ikmal tetap berdiri di situ.

“Kau tak ada jalan lain ke nak lalu. Biar lah dia diri sini. Kau tu yang sibuk je, nak ngorat cakap je lah…woo..!” seorang daripada sekumpulan lelaki berkata lalu bersorak, dituruti rakan-rakannya yang lain. Auji tercengang tidak tahu apa yang nak dikata lalu dia pergi dari situ. Sorakan itu disambut dengan gelak ketawa. Wajah Auji kelihatan merah. “Buat aku malu je lah. Bengang rasa.” Kata Auji seorang diri sambil keluar dari kelas. Dia terus berjalan ke kelas hadapan, dia berborak dengan rakan-rakannya yang lain. Dikongsinya peristiwa tadi.

“Tadi tu siapa?” Tanya Ikmal ringkas, keinginan untuk tahu dan berkenalan dengan gadis itu timbul.

“Tadi tu Auji, kenapa?”

“Saja, nak Tanya.” Kata Ikmal.

“Ya ke? Ke..terpikat sudah..” mereka ketawa bersama-sama. Sesudah saja waktu rehat, Auji masuk. Ikmal yang berada di luar kelas memandang Auji dari jarak jauh. Keinginannya itu semakin membara bak duduk di tepi matahari. Tanpa melenggahkan masa, dia terus ketempat Auji.

“Awak tengah buat apa?” Tanya Ikmal. Auji hanya memandang ke arah Ikmal sambil wajahnya dikerutkan.

“Boleh saya duduk sini?” Tanya Ikmal lagi, tangannya menarik kerusi di depan tempat duduk Auji. “Kenapa mamat ni bersaya awak ni?” kata Auji.

“Apa? Saya tak dengar?” pertanyaan ditujukan. Ikmal mahu memulakan perbualan dengan Auji. Mengambil kesempatan kata kan…

“Tak ada apa-apa.” Kata Auji sambil menggelengkan kepalanya.

“Ok, boleh tak duduk ni?” Tanya Ikmal lagi.

“Duduk lah.” Pelawa Auji.

“Terima kasih awak.”

“Kenapa pakai saya awak?” Auji bertanya.

“Salah ke? Tak biasa? Saya tukar.”

“Suka hati lah..” kata Auji.

“Ok, awak duduk kat mana?” Ikmal bertanya dengan sepontan. “Ish! Mamat ni, aku ingatkan nak guna aku kau tapi guna juga saya awak.” Kata Auji perlahan.

“Apa awak cakap?” Ikmal tersenyum mendengar apa yang dikata Auji, walaupun sudah didengarnya, dia sengaja pertanyakan soalan itu.

“Eh, apa awak Tanya tadi?” Auji sengaja membuat terkejut.

“Saya tanya, awak duduk kat mana?”

“Lah..tak akan tak nampak. Saya tengah duduk kat atas kerusi ni. Tahap kritikal tu kalau dah tak nampak.” Kata Auji dengan senyuman manis terukir. Ikmal tersenyum, terangkat keningnya. Tak sangka itu yang dijawab oleh gadis itu.

“Saya nampak, bukan itu maksud saya. Awak tinggal kat mana?” tanya Ikmal sambil membetulkan kedudukannnya.

“Ooo..saya tinggal kat rumah lah.”

“Ya lah, tapi kat mana?” Ikmal tertawa.

“Kat atas bumi.” Jawapan ringkas diberi.

“Aduh..susahnya nak cakap dengan awak. Tak sangka begitu susah nak kenal perempuan. Banyak konflik.” Kata Ikmal sambil melihat ke pintu depan, tiada pula kedatangan guru atau sesiapa memanggilnya ke kelas. “Kalau susah pergi lah balik kelas. Sibuk je.” Kata Auji pada dirinya sendiri.

“Apa?” tanya Ikmal.

“Tak ada apa-apa.. Mendung cuaca hari ni kan..”

“Ha’a.., awak, saya nak balik kelas dah ni. Boleh bagi nombor tak?” minta Ikmal tanpa ragu-ragu sambil mengeluarkan pen dan sekeping kertas.

“Nak nombor? Ok, 96..” sebelum Auji menghabiskan kata-katanya Ikmal menyelah.

“Eh, nombor apa awak bagi ni?” tanya Ikmal hairan mendengar permulaan nombor itu.

“Nombor IC.” Jawap Auji ringkas.

“Saya nak nombor telefon lah, boleh tak?” Ikmal tertawa.

“Ooo..014…….tekan-tekan tak dapat.” Kata Auji sambil tertawa.

“Sengaja ya nak main-main, harap tempat ni publik je. Kalau tak, tak lama dah ni.” Kata Ikmal. Bulat mata Auji dibuatnya.

“Nak bagi ke tak ni?”

“Bukan tak nak, mak saya tak bagi jual nombor kat orang yang saya tak kenal.”

“Kenapa? Awak kan dah kenal saya.”

“Ya lah… saya tak percaya kat awak. Awak nak buat apa dengan nombor tu?”

“Awak tak percaya kat saya? Saya nak contact awak lah.”

“Ha’a, saya tak percaya.”

“Ok, awak nak tahu.. hari tu saya pergi Korea jumpa Jun Pyo.” Kata Ikmal, diangkat pula keningnya berkali-kali.

“Ya ke? Apa saya kisah.” Kata Auji.

“Eh, tu awak percaya kat saya! Saya bukannya peminat Korea.” Kata Ikmal sambil tersenyum. Tercengang Auji.

“Sudah diam seribu bahasa ya..”

“Mana ada. Ok, ambil lah nombor ni….” Nombor telefonnya diberi kepada Ikmal. Tersenyum Ikmal lalu pergi dari situ. “Terima kasih.”


Husna kembali ke tempatnya setelah Ikmal beredar dari situ.

“Wau, mesra Nampak tadi!” kata Husna.

“Senyap lah kau.” Kata Auji.

Setelah lama berkenalan, setiap malam jari bergerak pantas menekan punat-punat telefon, setiap hari masa dihabiskan bersama. Terasa hati sudah terpaut, masing-masing ingin tahu perasaan si dia. Walau bagaimanapun, sepahit mana ubat akan jua habis. Selama mana pertemuan akan ada juga perpisahannya. Auji ditawarkan ke sekolah berasrama penuh yang diminatinya. Dia perlu memikirkan antara dua, adakah perasaannya penting ataupun pendidikannya? Dia memilih pendidikan. Oleh itu, dia pasrah mahu meninggalkan Ikmal walaupun dia tidak tahu sama ada perasaannya dibalas.

Sehari sebelum sekolah semasa cuti panjang, Auji mengatakan perkara ini kepada Ikmal. Ikmal terdiam, ukiran senyumannya terus hilang. Kata Auji ayahnya mahu menghantar dia ke sana esok.

“Auji kena pergi ke?” tanya Ikmal dengan nada sedih.

“Ya lah. Pendidikan lebih penting. Saya nak kejar kejayaan saya nanti.” Auji senyum, tidak mahu menunjukkan perasaannya.

“Tak payah lah pergi. Kat sini pun boleh belajar, saya pun ada.”

“Tahu, tapi saya nak pergi.”

“Kenapa?” wajah Ikmal dikerutkan.

“Sebab saya berminat nak pergi. Maafkan saya, minta diri dulu ya.” Kata Auji lalu mengorak langkahnya.

“Eh, jangan lah pergi lagi. Tak nak luangkan masa dengan saya? Tak sayang saya?” tanya Ikmal.

“Tak boleh lah awak. Saya nak siapkan barang-barang untuk ke sana.”

“Ala..jangan lah lagi.”

“Kenapa awak tak bagi saya pergi? Kita kan boleh contact lagi kan..jangan risau lah. Lebih-lebih lah pula awak ni.”

“Saya tak nak awak pergi sebab…” Ikmal diam.

“Sebab apa?”

“Sebab….”

“Sebab apa Ikmal!?” tanya Auji dengan nada yang kuat.

“Sebab saya cintakan awak!” cepat saja perkataan itu terkeluar. Ikmal menutup mulutnya. Dia takut Auji tidak akan membalas perasaannya. Dia bimbang. Selama ini, tidak pernah dia merasakan cinta antara dia dengan seorang gadis. Apabila sudah terasa, perasaan itu bagaikan sia-sia saja. Kedua-dua insan itu senyap. Masing-masing tak tahu nak kata apa.

“Maafkan saya.” Auji terus pergi dari situ. Dalam gembira ada sedih terasa. “Saya pun cintakan awak.” Katanya sendiri dengan nada perlahan sambil berlari masuk ke dalam rumah.
Ikmal masih tercegat di situ. Apakah ini takdirku? Semasa rehat, Ikmal memandang jamnya.


“Aku rasa dia dah bertolak ke sana.” Katanya sendiri. Dia menundukkan kepalanya.

“Hai Ikmal.” Suara itu bagaikan tidak dipercayai. Dia memandang ke arah datangnya suara itu. Suara yang datangnya daripada seorang gadis yang tersedia duduk di depannya. Senyuman terukir.

“Hai. Kenapa?”

“Saya nak luangkan masa dengan awak. Minggu depan baru saya pergi. Lagipun ayah saya ada hal.” Terang Auji.

“Terima kasih. Boleh lagi doa ni. Ya Allah, Ya Tuhanku, moga-moga Auji tak akan tinggalkan sekolah ini. Amin…”

“Ei, orang nak pergi untuk kebaikan tahu!”

“Ya lah, ya lah.. Sorry..” Ikmal tersengeh. Masa rehat itu, lapar ditahan, kebulur pun tak apa untuk si dia.

“Awak, fasal semalam tu…simpan antara kita je ya. Saya pun cintakan awak.” Kata Auji.

“Ha? Saya tak sangka.” Senyuman Ikmal semakin lebar.

“Saya pun tak sangka.”

“Terima kasih.” Kedua-duanya ucap serentak. Mereka ketawa gembira.
Setibanya waktu perpisahan, Ikmal hanya mampu melihat dan tersenyum. Pesanan Auji pula disemat dalam hati.


“Awak belajar rajin-rajin ya.. nanti Insya-Allah kita boleh jumpa lagi. Ingat, saya sayang awak.” Bukan senang nak berpegang kepada perasaan.

“Perasaan cinta kali pertama ini, Ikmal pegang sampai bila-bila Auji.” Kata Ikmal.

No comments:

Post a Comment