Wednesday, December 4, 2013

Tintaku Buat Semua

Tanggal  2  Disember  2013,...

Sorakan  kecil  sekumpulan  pelajar  menggema  sekolah  yang  kosong,  terukir  senyuman  kegembiraan  di  wajah  apakala  hari  itu  hari  yang  agak  bermakna  bagi  mereka.  (Gimik  je...=P)  Kertas  Lukisan  Kejuruteraan  merupakan  tatapan  terakhir  mereka  bagi  Peperiksaan  Sijil  Pelajaran  Malaysia.  Aku  turut  meraikan  hari  penamat  perjuangan  kami.  Namun,  aku  dirasuk  kegelisahan.  Walaupun  hari-hari  peperiksaan  sudah  berakhir,  aku  resah.  aku  jua  risau  dan  takut.  (Heh!  Maksud  perkataan-perkataan  tu  dah  nak  sama  je  kan?  Ish!  Ke  sama  je?  Tak  apa.  Gimik  lagi.)  Bagi  aku,  hari  kemenangan  adalah  hari  pengumuman  keputusan  SPM  nanti.  Sudah  terbayang  keadaanku  dalam  penantian  hari  tersebut.  Tidurku  tak  lena,  makanku  kenyang  sikit-sikit  je  (lagi-lagi  waktu  hujan,  sentiasa  lapar  kan..),  mandi  semestinya  basah  (Kalau  tak  basah,  tak  ada  air  lah  tu.  Eh!  Kata  hujan...??)  Macam  orang  putus  cinta  saja.  (Hiperbola  ni.)  Aku  gerun.  (Ulang??)
(Paragraph  ni  kena  mood  sedih  sikit  ea.)  Aku  tahu  aku  tidak  sama  sekali  yakin  dengan  peperiksaan  SPM  ini.  Hatiku  sentiasa  berbisik-bisik  kepadaku  bahawa  aku  tidak  lagi  mempunyai  harapan  untuk  merasa  kemengangan.  Adakala  aku  menafikan,  adakala  aku  turut  termakan  bisikan  itu.  Apakah  bisikan  itu  benar?  (Terkejut!)  Mengapakah  bisikan  itu  terus  menghantuiku?  (Bingung...)  Aku  pasrah....  Tiada  orang  yang  boleh  menjawab  persolan  itu  melainkan  aku.  (Memanglah  kan...hati  sendiri.  Siapa  lagi  nak  jawabkan?)
Langkah  demi  langkah,  saat  demi  saat  aku  menghitung.  Masih  jauh  perjalananku.  Persoalan  demi  persolan  sentiasa  'menemani'ku,  satu  das  demi  satu  das  yang  bertubi-tubi  dilepaskan  sehingga  menusuk  kalbuku.  Aku  boleh  buat  apa  lagi?  Semuanya  sudah  lepas.  Tawakal  saja  yang  boelh  merawatku.
Ingin  saja  aku  melafazkan  kalimah  maaf.
Maafkan  kakak  ibu  ayah
Maafkan  saya  cikgu-cikgu
Maafkan  aku  rakan-rakan
Sebelum  tibanya  hari  itu, aku  mahu  bersedia.  Mungkin  paparan  pada  slip  keputusan  nanti  bukan  perkara  yang  diharapkan.  aku  takut  harapan  ibu,  ayah  dan  cikgu-cikgu  hancur.  Aku  resah.
Dengan  nama  Allah  Yang  Maha  Pemurah  lagi  Maha  Penyayang.  Sesunggu8hnya  aku  hanya  seorang  hamba  yang  lemah  dan  memerlukan  pertolangan-Mu.  Kurniakanlah  kejayaan  dalam  SPM  sesi  2013  ini  kepadaku  dan  sahabat-handai.  Kurnikanlah  kami  peluang  yang  cerah  dalam  mengejar  cita-cita  kami.  Ya  Allah,  kami  redha  dengan  ketentuan-Mu  nanti.  Sesungguhnya  Engkau  Maha  Mengetahui  segala  yang  terbaik  untuk  kami.  Amin...
Kepada  rahan-rakan  SPM  di  luar  sana,  gunalah  masa  dengan  sebaik  mengkin  walaupun  tidak  perlu  menghadap  buku  teks  dan  buku  latihan  lagi.  Bagi  bakal  pejuang-pejuang  SPM,  bersedialah  dengan  bekalan  secukupnya  untuk  SPM  tahun  2014  dan  seterusnya  bak  kata  cikgu-cikgu,  SPM  ini  merupakan  permulaan  ke  arah  kerjaya.
Sekian..
Errr...ok.  Sebenarnya...coretan  'Tintaku  Buat  Semua'  hanya  suatu  luahan  perasaan.  Saya  memang  mengalami  tekanan  jiwa  raga  sebelum,  semasa  dan  selepas  menghadapi  peperiksaan  SPM.  (Katanya...lah.)  Fikiran  dan  perasaan  saya  terganggu  sehingga  saya  sendiri  buntu.  Saya  tak  tahu  nak  buat  apa,  rasa  nak  tidur  je  lagipun  kalau  tidur  saya  tak  berfikir  dan  saya  tak  rasa  sakit  hati.  Jadi,  saya  ambil  keputusan  untuk  menulis  dan  hasilnya  saya  rasa  ok  daripada  sebelumnya.  Stabil  lah  juga...  Mungkin  ada  tertanya-tanya  kenapa  sampai  terganggu.  Saya  pun  tak  tahu.  Saya  rasa,  errr....rasa  je  lah  ea.  Saya  rasa  yang  saya  sudah  mencapai  satu  tahap  yang  luar  biasa  sebelum  SPM.  Haaa...  Trial  dapat  Straight  A  memang  bagi  tekanan  kepada  saya.  Biarpun  muka  macam  cool  je  kan...(Yalah  tu..Haha.)  Bagi  saya,  straight  A  tu  satu  perkara  yang  luar  biasa  apatah  lagi  saya  dulu  masa  sekolah  rendah,  darjah  satu  kelas  belakang  sekali.  Lepas  tu,  saya  berjaya  naik  kelas  tapi  dapat  nombor  20  lebih  je  dalam  kelas  pertama  tu.  Bayangkan  lah,  dalam  satu  kelas  dah  nak  30  orang.  Kira  macam  corot  juga  lah.  Darjah  empat  saya  ni  malas  sikit,  kena  denda  tak  siap  kerja  rumah.  (Ibu  dengan  ayah  saya  tak  tahu..  hehe..)  Darjah  enam  dapat  5A  sebab  saya  ubah  diri  saya.  Saya  cuba  siapkan  kerja  rumah.  Tingkatan  satu,  dua  dan  tiga  saya  cuba  kekalkan  dan  hasilnya  7A2B.  (Saya  ambil  Bahasa  Arab  masa  ni.)  Haaa....nak  jadikan  cerita,  semasa  saya  tingkatan  empat  kawan  saya,  Audy  Azfar  pindah  dan  pulang  ke  Sarawak,  tanah  airnya.  Disebabkan  visi  saya  untuk  mengejar  prestasi  Audy,  saya  dapat  nombor  dua  sebelum  dia   pindah.  Selepas  dia  pindah,  saya  ganti  tempat  dia.  Bayangkan  lah...  Saya  pun  tak  percaya  dapat  nombor  satu.  Tingkatan  lima  merupakan  tahun  senior  saya,  zaman  kegemilangan  lah  kan...  Saya  dapat  gelaran  budak  bijak  dan  ketua  pelajar  pula  tu.  (Hebat....hmm..yalah.)  Beban  juga  sebenarnya  tapi  saya  cuba  je  lah.  Redah  segalanya.  Saya  salu  ditanya  oleh  rakan-rakan.  Fira  kenapa  bijak  sangat?  Rajin  sangat?   Macam-macam  lah...  Kadang-kadang  saya  ni  terasa  juga.  Bijak  ke?  Rajin?  Ok.  Seterusnya,  kalau  ada  cikgu-cikgu  ke  sahabat  sendiri  ke  yang  target  saya  dapat  A+  tu....buat  saya  nervous.  Gentar...  Mungkin  tu  yang  buat  saya  risau  SPM  ni.  Saya  memang  tak  yakin.  Hmm....macam-macam  lah.  Ilusi  semunya!
Kesimpulannya,  saya  harap  saya  boleh  dapat  yang  terbaik  untuk  ibu,  ayah  dan  cikgu-cikgu  juga  sahabat-sahabat  saya.  I  need  to  be  strong  and  confident  in  the  same  time  for  the  past  is  the  past.  And...for  sure  saya  akan  redha  dengan  apa-apa  yang  akan  saya  dapat  nanti.  Rupanya  ini  rasa  jadi  orang  bijak.  Saya  dulu  tak  pernah  fikir  tentang  gred,  keputusan  dan  seangkatan  dengannya  sebab  saya  dulu  biasa-biasa  je.  Lagipun  dah  matang  katanya...  Saya  juga  mula  dari  bawah.  So,  tak  mustahil  lah  kalau  orang  lain  nak  jadi  bijak  walaupun  mulanya  dari  kosong  kan....  Kalau  lah  saya  dapat  keputusan  yang  kurang  baik,  (Harap  tak  lah...kan..  tak  nak  pun.)  saya  cuma  boleh  redha  dan  saya  tahu  gagalnya  saya  bukanlah  buat  selamanya  tetapi  hanya  untuk  seketika.  Never  Give  Up!,  itu  apa  yang  ayah  saya  cakap  dan  saya  akan  pegang  tu.  Akhir  sekali,  saya  ucapkan  jutaan  terima  kasih  buat  ibu  ayah  yang  bagi  sokongan,  guru-guru  yang  bertungkus-lumus  mengajar  saya  dan  sahabat-handai.
Thank  You  Very  Much!  (Fuhhh!  Lega  sikit  lah..)=D
Btw,  saya  enjoy  tengok  video  ni...

No comments:

Post a Comment